tisdag 1 september 2020

Högrevsgryta med trattkantareller, timjan och morötter


Även om dagarna känns ganska somriga och vissa fortfarande går i shorts är mornar och kvällar kyliga. Hösten känns väldigt nära och därför tycker jag att denna gryta med höstsmaker passar bra.


Min slowcocker är en enkel modell som jag fick av min pappa. När jag lagar mat till 4-5 personer fungerar den utmärkt. Har tittat på andra varianter och större men aldrig kommit till skott. 

Jag tycker att konceptet med slowcocker är toppen. Utmärkt att komma hem efter jobbet eller aktiviteten och maten är klar. Visst får du göra tillbehören men saknar du tid till det finns det mängder av maträtter som är allt i ett.




800 gram högrev (grytbitar eller hel)
1 stor gul lök
2 - 3 morötter
1/2 solovitlök
1 msk timjan
1 "bubbla" färsk persilja eller 1 msk fryst
1 lagerblad
1 msk hackad torkad svamp eller 250 gram färsk
2 dl vatten
1 msk kalvfond
1 msk soja (kinesisk)
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk Maizena majsstärkelse
2 dl grädde

Dela köttet i mindre bitar och grovhacka löken.
Skala och dela morötter i mindre bitar.
Bryn kött och lök i omgångar och lägg i slowcockern.
Koka ur stekpannan med vattnet för att få ut alla smaker.
Häll över i slowcockern tillsammans med morötter, pressad vitlök, timjan, hackad persilja, svamp (delad om du har färsk), lagerblad, soja och kalvfond.
Sätt slowcockern på Low och kör i 6-7 timmar (4-5 på High).
Rör ihop maizena med grädden. 
Tillsätt i slowcockern och rör om. Sätt grytan på High i ytterligare 30 minuter. 

Servera med kokt potatis och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar