torsdag 3 september 2020

Pasta med fläskfilé- och basilikasås



Ibland ska matlagningen gå snabbt och ibland ska det gå riktigt fort. Då är detta en utmärkt rätt.
Eftersom jag inte är riktigt frisk ännu så får det bli matlagning av vad som finns hemma.
Jag hade fläskfilé i kylskåpet på grund av att jag tänkte fel när jag skrev inköpslista till Magda. Fast nu blev det ju ändå rätt.
Bacon hade varit ett utmärkt tillskott i rätten eller varför inte stekt svamp. Har du överblivna  kokta grönsaker i kylskåpet kan de också slinka ner och glöm inte bort grönsakerna i frysen. Broccoli hade passat utmärkt här. 
Jag använde mig av frusen basilika men det hade gått lika bra med torkad. Använder du färsk så tillsätt den precis i slutet.

600 gram fläskfilé
3 dl Créme Fraiche
1 dl riven ost
30 gram frusen basilika
1 gul lök
1/2 solovitlök
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Koka 4-5 dl pasta enligt förpackningen. Spara någon dl av vattnet för att eventuellt späda grytan med.
Skär fläskfilé i medaljonger eller strimlor. 
Finhacka lök och vitlök.
Bryn fläskfilé, lök och vitlök tills köttet är genomstekt. Jag steker i omgångar och lägger över i en stekgryta.
Tillsätt crème fraiche, basilika, salt, svartpeppar och ost. 
Puttra tills osten har smält.
Smaka av med eventuellt mer kryddor.
Blanda såsen med pastan.
Späd eventuellt med lite av pastavattnet.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar