onsdag 30 september 2020

Kycklingfilé i tomat- och paprikasås

 


En god och snabb rätt som kan varieras på många sätt. Jag kryddade inte ens kycklingen utan satsade istället på att få en bra och balanserad sås.

Jag lät kycklingen vara hel men givetvis kan du dela den i mindre bitar. Att istället använda kycklingstrimlor gör rätten annorlunda och kan då lagas utan att använda ugnen. Stek bara hastigt kycklingen tillsammans med löken och låt den bli helt klar när såsen puttrar.

Det går utmärkt att tillsätta andra grönsaker i såsen än enbart paprika. Jag lade i lite frusen spenat i mitt veganska alternativ. Bra tillfälle att bli av med de där eventuella grönsaksresterna som finns i skåpet. Lite majs, broccoli eller blomkål. Varför inte haricot verts eller ärtor från frysen.

Idag serverade jag rätten tillsammans med ris men pasta passar också bra. Då hade jag tillsatt lite basilika eller oregano i tomat- och paprikasåsen. Klyftpotatis hade också varit gott till.

ca 900 gram kycklingfilé
1 röd lök
1/2 solovitlök
1 röd paprika
1 förpackning krossade tomater (  gram)
1 1/2 dl vatten
1 dl grädde
1 msk vitvinsvinäger
1 msk tomatpuré
1 msk grönsaksbuljongpulver
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Hacka löken och dela paprikan i mindre bitar.
Bryn lök och paprika tills löken blir mjuk.
Tillsätt vitlök.
Rör ner krossade tomater, vatten, grädde, vinäger och grönsaksbuljongpulver.
Småputtra i 5-10 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Stek kycklingen tills den får fin färg och lägg över i en ugnsfast form.
Häll tomat- och paprikasåsen över kycklingen.
Gratinera mitt i 200 graders ugn i 10-15 minuter.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar