onsdag 7 december 2016

Inte låta din funktionsnedsättning vara ett hinder



Magda låter inte sin dyslexi hindra henne. I alla fall inte här hemma och bland de människorna där hon känner sig trygg. Det är en styrka som jag beundrar hos min dotter.

Flera gånger har Magda råkat ut för folk som kommenterar hennes stavning utan att tänka sig för. Att stava dåligt beror inte alltid på slarv eller okunskap. Ibland beror det faktiskt på en oförmåga som man inte kan hjälpa.

Det är så många som tror att det bara handlar om vilja. Som matteläraren som uppmanar Magda att bara jobba mer. Som om dyskalkyli skulle försvinna av att sitta och kämpa med uppgifter som man inte förstår och i slutändan misslyckas med.

- Glasögon? Nej, du behöver bara kämpa lite bättre med att se texten. Du kan bara du vill.

Idag skickade Magda ett sms till mig där det stod att hon ville ha hackad feffrånis. När jag läste ordet tänkte jag:

"Va?"

Men sedan läste jag meningen en gång till och förstod vad hon menade.

Givetvis var det peperoni eller som det även stavas feferoni, som hon ville ha.

När jag tittar närmare på ordet så slår det mig hur smart min älskade dotter är. Hon har inte vetat hur ordet stavas utan har gått på fonetik istället. Hur låter ordet? Hur säger du ordet?

Min fantastiska och uppfinningsrika dotter. Du är perfekt precis som du är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar