torsdag 9 februari 2017

Ugnsstekt kyckling med honungsglaze



Det är stört omöjligt för mig att följa ett recept till punkt och pricka. Jag gör alltid mina egna förändringar och så är det kanske för de flesta.

Idag lade jag till några nävar med babyspenat bland matvetet och gjorde såsen vegansk genom att använd iMat och agave sirap. Alldeles utmärkt.

Jag gillar matvete och det var behändigt att ha färdigkokt på konservburk.

Olivoljan har en konstig bismak. Det är samma olivolja som jag brukar köpa och den smakar inte som den brukar. Någon som vet varför det blir så?

Till mig själv stekte jag lite kebab från Oumph.

Kyckling:
1 hel kyckling
2 msk soja
3 msk flytande honung
2 msk chilisås
1 msk Dijonsenap
1/2 msk paprikapulver
knappt 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Matvete:
2 burkar kokt matvete
2 tomater
1/4 solovitlök
knappt 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sås:
2 dl turkisk yoghurt
1 lime
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Sallad:
1/4 spetskål
1 liten gul lök
3 msk olivolja
2 krm salt
1/2 - 1 krm svartpeppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar