tisdag 14 februari 2017

Veganska belgiska våfflor




Idag kom mitt paket från KitchenTime. Jag hade äntligen tagit mig tid till att beställa ett belgiskt våffeljärn. Ungarna har tjatat i åratal och visst passar det bra att jag köper ett när alla flyttat hemifrån. Eller, nästan flyttat hemifrån.

Denna smeten är en vegansk våffelsmet men jag tänkte att smeten också skulle fungera till belgiska våfflor.

Det tog mig en timme att grädda 9 våfflor. Undrar om det är fel på våffeljärn eller om 5 inte är högst.

Våfflorna blev snabbt hårda när de svalnade lite. Beror det att smeten är vegansk eller?

8-10 våfflor

100 gram mjölkfritt margarin (1 dl flytande)
5 dl havremjölk (soja)
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk socker
2 tsk bakpulver

Smält smöret.
Vispa ihop alla ingredienser.
Grädda våfflorna. 1 - 1 1/2 dl per våffla.

Servera med bär och Oatly vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar