fredag 18 oktober 2019

Nytt jobb och nya rutiner = bloggtorka


Axeltorpsviken i oktober Foto: lottasmat@yahoo.se

I september började jag ett nytt jobb och det har medfört helt nya rutiner i familjen.

Hur spännande och utmanande ett nytt jobb än är så betyder det också att det är jobbigt. Att komma in i en helt ny miljö med inte bara nya arbetsuppgifter utan helt nytt vokabulär och program tar på krafterna. Hjärnan jobbar på högvarv för att processa allt det nya. Om Wetlandi var tufft för kroppen så är det nya jobbet en utmaning för hjärnan.

Att jag jobbar 7.30-16 men oftast inte lämnar arbetet förrän senare har betytt andra rutiner för familjen. Rutiner som inte än satt sig och som vi fortfarande slipar på.

Middag ska lagas varje dag till 4 personer och nu ska även två matlådor klämmas in. Magda har förutom två dagar på daglig verksamhet även praktik i en butik under en dag i veckan.

Så för att det ska flyta på någorlunda bra skriver jag fem enkla och snabba recept på helgen och veckohandlar på söndagen. Oftast är gubben hemma före mig och börjar med matlagningen. Händer att middagen faktiskt står på bordet när jag kommer hem.

Efter maten tar jag hand om disken och sedan är orken slut. Visst jag ska inte ge det nya jobbet all skuld. Jag vet att höst och vinter är två extra jobbiga perioder för kroppen och försöker lyssna inåt. Även om jag sätter press på mig att orka.

Jag ska försöka vara flitigare med att uppdatera här men ha tålamod med mig. Det finns mängder av recept att kika på bakåt i tiden så jag hoppas att ni hittar något även om jag inte uppdaterar så ofta. Var rädda om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar