torsdag 1 oktober 2020

Köttfärssoppa

 


Det har blivit kallare och dagarna har plötsligt blivit mer åt det grå hållet och betydligt kortare. Tänk vad underbart det är med årstider. Nu är det tända ljus och värma tröjor som gäller. Fast vissa dagar är det "jacka av" när jag åker från jobbet. Idag kändes det riktigt härligt att njuta av en varm soppa. Jag köpte ett grövre bröd för baka finns det inte tid till i mitt liv just nu. Har visserligen fått ett recept av gubbens kusin som jag bara måste testa men det får bli till en helg.
I receptet har jag cayennepeppar men jag hittade en "slatt" chilisås som behövde användas som jag istället tillsatte.

Nötfärs 800 gram
1 gul lök
1/2 solovitlök
1 - 1 1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
4-5 morötter
3-5 potatis
1 1/2 förpackning krossade tomater
1 liter vatten (eventuellt mer)
2 dl grädde
1 msk kalvfond
1 msk tomatpuré
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skala och skär morötter och potatis i mindre bitar.
Hacka löken.
Dela paprika i mindre bitar.
Fräs färsen, lök, morötter, potatis och paprika.
Tillsätt vitlök, krossade tomater, tomatpuré, vatten, fond/buljongpulver, spiskummin, paprikapulver, cayennepeppar, salt och svartpeppar.
Låt småkoka tills morötter och potatis är mjuka.
Späd eventuellt med mer vatten om du tycker att det behövs.
Smaka av med mer kryddor.

Servera med ett gott bröd.

Veganskt:
Anamma färs 375 gram
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
2 morötter
1 stor potatis
1/2 förpackning krossade tomter
3 dl vatten
1 dl havregrädde
2 tsk tomatpuré
2 krm spiskummin
1 krm cayennepeppar
2 krm paprikapulver
1 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar