fredag 30 oktober 2020

Fläskfilégryta med rosépeppar och paprika




Ikväll blev det extra lyxigt. Eftersom jag slutade tidigt från jobbet på "dag innan röd dag" sprang jag inom Maxi och köpte fläskfilé. Allt annat till maten hade jag hemma så det var ett snabbt besök.

När jag tog kameran för att fotografera maten så upptäckte jag att jag hade jag glömt att stänga av den sista jag fotograferade så batteriet var tomt. Fick istället nöja mig med min usla mobilkamera. Nåväl bästa kameran är väl den man har. Fast jag är tveksam i detta fallet.

Jag gjorde en vegansk variant med pulled Oumph som blev jättegod. Oumph är ganska kryddig i sig själv och kräver inte mycket kryddor men lite mortlad rosépeppar höjde smaken.


1 fläskfilé, 680 gram
2 msk hel rosépeppar
4 schalottenlök
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
3 msk sweet chilisås
2 msk oxfond
2 dl vatten
3 dl grädde
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär fläskfilé i ca 1 cm tjocka skivor och bryn i omgångar.
Mortla rosépeppar.
Finhacka schalottenlök.
Stek schalottenlök tillsammans med rosépeppar och pressa i vitlök.
När löken mjuknat slå på sweet chilisås, fond, vatten och grädde. 
Lägg över fläskfilé allt eftersom den blir stekt.
Strimla paprika och tillsätt i grytan.
Låt puttra i 10 – 15 minuter. 
Smaka av med salt och svartpeppar.
Eventuellt reder du grytan med lite maizena utrört i vatten om du vill ha tjockare.


Servera med klyftpotatis, kokta haricots vertes och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar