måndag 4 december 2023

Coleslaw


En annan sallad som passar till olika maträtter är coleslaw. Du kan servera den till grillad korv, kyckling, burgare, stekt fisk. 
Även här kan man variera med vad man har hemma. Idag valde jag vitkål, äpple och morot vilket jag tycker att en coleslaw ska innehålla men du kan också använda päron och valnötter. 
Jag tycker att dijonsenap och vitlök passar bra men du kan ha aningen eller om du vill.
Har du aioli kan du använda det istället. 
För min del så vill jag inte ha mycket vätska och tycker att 1/2 - 1 dl majonnäs passar bra.
Jag masserar gärna ihop allt lite så kålen blir lite mjukare.

1/2 dl majonnäs
2 msk vatten
1/2 solovitlök 
1/2 tsk Dijonsenap
vitkål
1 stor morot
1 äpple
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Blanda ihop majonnäs, vatten, pressad vitlök, Dijonsenap, svartpeppar och salt. 
Riv morot och äpple.
Strimla vitkål tunt.
Vänd ner vitkål, äpple och morot i dressingen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar