lördag 30 december 2023

Raggmunkar med fläsk

Raggmunkar med fläsk är en husmanskostklassiker. Eftersom jag inte äter ägg gör jag raggmunkarna vegetariska. Fungerar väldigt bra att utesluta äggen. Givetvis kan du använda mjölk istället för icke animaliskt alternativ. Vatten fungerar också. 
Jag serverade fläsk till gubben och fejkon till mig. Rökig tofu är också ett bra alternativ. Personligen gillar jag alspånsrökt tofu men du kan också göra:

Rökig tofu
400 gram fast tofu
3/4 dl Kikkoman Soya
1 msk farinsocker
1 tsk rökt paprikapulver

Skiva tofun hyfsat tunt och torka av med lite hushållspapper.
Stek tofu gyllene på båda sidor i rikligt med rapsolja.
Blanda ihop sojasås, farinsocker och paprikapulver.
Lägg tillbaka tofu i stekpannan. 
Häll på sojablandningen och vänd runt så att allt täcks. 
Låt såsen koka in i tofun.

Detta är ett väldigt gott alternativ till stekt fläsk.

2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 dl osötad sojamjölk eller havremjölk
800 gram fast potatis

Blanda ihop vetemjöl, salt och mjölk i en bunke. 
Riv potatisen grovt. 
Blanda ihop smeten och potatis. 
Stek några raggmunkar åt gången. 

Servera med stekt fläsk, lingonsylt och råkostsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar