söndag 16 juli 2017

Ledig lördag

Det var väldigt länge sedan jag var ledig en helg och det var mycket som skulle/behövde/borde hända igår. Hela huset hade behövt en ordentlig städning men istället åkte jag på äventyr med Maja.

Tiden och framförallt orken till att göra mer än att bara jobba finns inte. Jag gillar mitt jobb men min kropp tar stryk. Det är ett tillfälligt och intensivt arbete som tyvärr tar slut när sommaren är slut. Därför är allt annat runtomkring satt på paus ett tag.

Jag skriver tyvärr för jag älskar mitt jobb. Det är helt enkelt helt fantastiskt och jag njuter varje dag. Kroppen är inte riktigt med på noterna men så är det med en sjuk kropp.

Gubben brukar säga åt mig att jag borde sluta jobba och ta det lugnt men jag har inte det i mig. Visst, jag har inte lika mycket ont om jag bara vilar och tar det lugnt men jag har ändå ont. Jag vill så länge jag orkar. Kanske är jag dum men jag måste leva.

Men igår njöt jag av min lediga tid. Först åkte jag och Maja till Gittes Stuvkälla i Rinkaby. Tur att plånboken inte är så stor för annars hade jag shoppat ännu mer.


Men det gäller också att ha tid och ork att sy. Det ska bli tre klänningar/tunikor till Maja och en hel del kläder till Pluttan/Puppan. Jag kände mitt lilla barnbarn sparka igår. Vilken enorm glädje och förväntan. Längtar så efter att få träffa henne.

När vi lämnade Gittes passade vi på att besöka Pysselboden som ligger rakt över parkeringen. Inget pyssel fick följa med hem men vi köpte varsin glass. Härligt sitta i solen och äta en riktigt god glass.


Sedan skulle vi hem men när vi närmade oss Trolleljungby beslöt vi oss för att unna oss en tur till Minas Choklastudio. Vi har inte varit där sedan de flyttade.


Vi satte oss på baksidan under ett kastanjeträd. Maja avnjöt en kall ljus chokladdryck och jag en myntalemonad. Några praliner unnade vi oss också.


Det var så härligt där. Bara njuta.


Sedan skulle vi hem men när vi närmade oss Tosteberga ändrade vi oss och vi parkerade vid Tosteberga Ängar.


En lugn promenad ner till havet som gav tid till både eftertanke och småprat.



När vi väl kom hem fixades det till middag med Maja och Magda samt deras respektive. Gubben startade grillen och plötsligt trollades tillbehör fram så att alla blev mätta. Sedan tog orken slut.

Vilken underbar dag det blev men idag måste jag jaga dammråttor. Ska bara njuta lite av ledigheten först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar