torsdag 6 juli 2017

Paddling med tjejerna

Ledig dag från jobbet men jag var ändå på plats på Wetlandi klockan 8 för att förbereda inför dagens äventyr med tjejerna.

Jag hade planerat en kanottur på Holjeån och vi skulle utgå ifrån Västanå Kvarn. Tyvärr fick jag bara med mig döttrarna då svärdöttrarna hade annat för sig. Istället fick Rex följa med fast han inte hade någon flytväst.

- Han kan simma, övertalade jag Maja som var lite orolig.
- Tänk om han slår huvudet i en sten,utbrast Maja.
- Ja du, då hjälper ingen flytväst.


Färden börjar med att vi tog oss ut genom bron och ut i Holjeån.


Den första biten är lite livlig och det gäller att hålla tungan rätt i mun. Magda var väldigt orolig och det märktes på Rex att han kände av hennes oro.

Vi fastnade på några stenar och även trädstockar som låg i vattnet. På vissa ställen var det lite trixigt men efter en timmes paddling vi kom fram till Vången där vi dukade upp lunch.


I Vången finns både bord under bar himmel och under tak. En fin grill för de som vill grilla.

Platsen är stor och det finns absolut möjligheter till att slå upp tält för en natt.


Efter en lång och härlig lunch fortsatte vi paddla. Vi hade verkligen tur med vädret. Soligt och precis lagom varmt.


Nu var Magda och Rex lugnare men Magda höll på att överge kanoten vid mer än ett tillfälle. Hon gillar inte trollsländor och andra kryp som olyckligtvis hamnade på henne när vi smög oss genom vegitationen.


Rex höll också på att hoppa ur kanoten men det berodde på att vi skrämde upp änder som snabbt flög iväg.


Jag skrattade så mycket att jag fick ont i magen.  Mer än en gång körde vi fast i sten och stock.

Det är härligt med hinder i ån. Även om det inte är en svår paddling utan det passar för barnfamiljer också så är det lite utmaning. Träd som du måste huka dig för och ibland får du fundera på vilken väg du ska ta. Vi tog fel mer än en gång och fastnade. Vid ett tillfälle trodde jag allvarligt att vi skulle få hoppa i ån för att få loss kanoten men vi lyckades.

Med tunna Maja i fören kom kanoten långt innan vi upptäckte att det var en sten eller gren under oss.


Nästa stopp var Tomsabron där vi fikade en liten stund. Här pausade vi inte lika länge.



Det är viktigt med fika och framförallt att komma ur kanoten och sträcka på kroppen.


Maja hade bakat kakor.


Färden fortsatte och vi njöt av fågelsång och att sakta glida fram. Vi hade ingen brådska.


Plötsligt var ån slut och vi kom ut i Ivösjön.


Det var en vacker vy när ån blev sjö.


Sista biten till Klackabacken paddlade vi längs med kusten. Det var riktigt roligt att nu kunna ta i ordentligt och paddla på. Ån ger inte riktigt den möjligheten med sina kringelikrokar.

När vi kom i land var vi riktigt slut. Jag är tacksam över att vi bestämde oss för att inte paddla hela vägen till Axeltorp. Varken jag eller Maja hade orkat

Vilken härlig och fantastisk dag vi haft. Hela turen tog oss 3 1/2 timme men vi tog det lugnt. Detta var en underbar dag. Vi måste paddla kanot i Holjeån snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar