tisdag 8 augusti 2017

Prioritera

Foto: lottasmat@yahoo.se 


En väns ord ringer i öronen:

"Om du orkar det ena så orkar du det andra. Allt handlar om prioritering."

Tänk om det hade varit så enkelt.

Jag vill så mycket men ork finns inte. Att arbeta tar all kraft och energi ifrån mig. Det räcker att jag ser mig omkring i hemmet så ser jag. En så enkel uppgift som att lägga in den vikta tvätten där den ska vara fungerar inte. Det står stora blå IKEA-kassar toppade med, så kallad, ren tvätt överallt. Damm och djurhår gör att jag säger så kallad för inte finns det ork till att dammsuga.

Under flera dagar upptäckte jag bomullstussar i min säng och jag kunde inte förstå varför de var där. Tillslut insåg jag att det var min kudde som "läckte". En stor reva gjorde att varje gång jag la mig eller vände mig om så avgav kudden lite av sitt innanmäte. Jag la kudden på golvet och skulle dammsuga upp alla tussar på golvet och under sängen men än har jag inte orkat. Jag skulle skaffa mig en hel kudde också men det har jag heller inte orkat.

Fast;

Det handlar bara om prioritering. Jag orkar ju jobba.

Det är enkelt att döma andra människor när man inte går i deras skor. När man inte riktigt vet vad de brottas med.

Jag dömer inte min vän som yttrade de orden för jag förstår att hon inte har kunskap om hur det är att leva med alla de olika funktionsnedsättningar som jag har. Precis som jag inte riktigt exakt kan förstå hur någon annan med liknande funktionsnedsättning har det. Vi kämpar alla med vårt under våra egna förutsättningar men det gör mig ont att min vän verkade tro att jag inte kämpar tillräckligt. Ibland måste man bara acceptera att man inte räcker till för allt och alla. Även om man så gärna vill och det dåliga samvetet äter upp en.

Jag gör så gott jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar