onsdag 13 december 2017

Broccoli- och morotspaj med Ajvarsås

Maxi sålde ut pajdeg till bra pris eftersom det var kort datum. När jag såg att den var vegansk slog jag till. Dagens middag är alltså vegansk men det går utmärkt att servera något animaliskt tillbehör till. Om man måste och vill. Självklart kan man göra pajen med vanlig grädde och ost också.
Osten jag använder mig av är av märket Wernerssons och heter Helt enkelt FRI. Innehållet är:
Vatten, kokosolja, modifierad stärkelse, förtjockningsmedel E415, salt, färgämne E160b.
Jag har inte än gett mig på att göra egen "ost" men det finns många olika recept på vegansk ost bland annat raw osttopping som passat bra här. Jag fuskar med affärsköpt.
Fär att ersätta ägget i äggstanningen använder jag mig av No Egg som jag köpt på Maxi. Går också utmärkt med linfrö eller chiafrö. Finns många olika sätt att ersätta ägg och om du googlar hitar du andra förslag.

Fyllning:
1 broccoli
1 gul lök
1 stor morötter
2 1/2 dl iMat (grädde)
1 burk kokosmjölk
Äggersättning motsvarande 3 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
150 gram riven vegan ost

Sås:
2 dl iFraiche
1/2-1 dl Ajvar relish
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Dela broccolin i mindre buketter och skiva stammen tunt.
Skiva löken i tunt.
Skiva morötter tunt. Tips är att använda en potatisskalare.
Blanda morötter, broccoli och lök.
Koka upp vatten.
Lägg i linfrön och låt svälla i cirka 10 minuter.
Blanda iMat, kokosmjölk, salt och svartpeppar.
Tillsätt linfrö och blanda väl.
Sist blanda ner hälften av veganost.
Följ instruktionerna på pajdegsförpackningen.
Fördela grönsakerna i pajskalet.


Häll över stanningen.
Toppa med resten av osten.
Grädda i 30-40 minuter. Eller tills stanningen stelnat. Grader enligt förpackningen till pajdegen.

Blanda ihop ingredienserna till såsen.

Servera med sallad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar