tisdag 5 december 2017

Nudlar med curry och cashewnötter


Idag blir det en, i grunden, vegansk soppa/gryta.
Jag serverar kräftstjärtar i lake till familjen. Det passar utmärkt till kokos och curry.


Tar det försiktigt med sambal oelek eftersom jag har en gubbe som är lite mesig när det gäller stark mat. Gillar du mer hetta så använd mer men jag tycker faktiskt att 1/2 tsk räcker.

Jag använder mig av Mienudlar (vetenudlar) men använd de nudlar som du gillar. Mienudlar kokas inte utan får enbart dra i 5 minuter i vätskan.

Cashewnötterna serveras vid sidan om eftersom Simon är nötallergiker. Visste du att cashewnötter är rika på järn, magnesium, fosfor och zink? Bra tillskott på tallriken.


1 gul lök
1/2 solovitlök
1 gul paprika
1 röd spetspaprika
1 broccolistam (kan uteslutas)
150 gram majs
1 msk curry
2×400 ml thailändsk kokosmjölk
2 dl iMat
3 dl vatten
1/2 tsk sambal oelek
1 1/2-2 msk Asian Fond Green and Fresh
250 gram (4 portioner) nudlar
1/2-1 lime
3 krm salt
1 krm svartpeppar
cashewnötter

Skala och hacka gul lök och vitlök fint.
Skär paprikan i mindre bitar.
Skiva broccolistammen tunt.
Stek löken mjuk i en stor gryta i rikligt med olja.
Tillsätt curry och låt det steka några sekunder.
Blanda ner paprika, broccoli och majs.
Låt fräsa någon minut och tillsätt kokosmjölk, iMat,  vatten, fond och sambal oelek.
Lägg i nudlar och tillaga enligt ditt nudelpaket.
Smaka av med limesaft, eventuellt mer curry samt salt och peppar. 

Servera med cashewnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar