måndag 25 december 2017

Marinerad tofu (typ sillinläggning) - Middag del 6

Sist ut är ett recept som jag hittat hos vegomagasinet.se. Det kallas där för Yvonnes marinerade vegokött.

Jag har aldrig varit en sillmänniska och definitivt inte en älskare av sillinläggningar men eftersom mina föräldrar förväntar sig vissa saker på middagen så gör jag ett alternativ till de vanliga sillinläggningarna som pappa gör.

Jag tyckte att det blev väldigt bra men till nästa gång ska jag pressa ut vätska från tofun innan jag lägger det i marinaden. Tror att det på så sätt blir mer smak på "köttet".

Även detta tycker jag är lättast att ha i en plastpåse under marineringen. Sedan häller jag upp det i en burk. Jag halverade detta receptet. 

500 gram vegokött t ex sojastrimlor, Oumph, Vegme, tofu

Marinad:
2 msk vitvinsvinäger
1 dl rapsolja
1 dl vatten
1 tsk salt
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
1 tsk torkad dragon
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
Blanda ihop samtliga ingredienser till marinaden och häll den över köttet. 
Låt stå i kylen tills servering gärna över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar