torsdag 15 mars 2018

Bönchili



Jag och gubben är inte riktigt överrens. När jag säger att jag ska laga chili menar jag att jag ska laga en gryta med bönor. Gubben tror att jag ska steka en röd chilifrukt. Hm! Han som är så klen klarar aldrig en stekt chilifrukt. Nej, böngryta eller bönchili är det han får till middag.

1 gul lök
1/2 solovitlök
1 tsk spiskummin
1 msk oregano
1 krm chilipulver
1 krm smoked paprikapulver
3-4 lagerblad
1 röd paprika
2 burkar finkrossade tomater
1 dl iMat
1 burk stora vita bönor
1 burk kidneybönor
1 liten burk majs
1/2-1 tsk salt

Hacka löken.
Hetta upp olja och lägg i lök, vitlök, chilipulver, smoked paprika, spiskummin, oregano, lagerblad och salt.
Stek tills löken är mjuk.
Skär paprika i mindre bitar.
Tillsätt paprika och krossade tomater i grytan.
Puttra 5 minuter.
Tillsätt bönor och puttra i ytterligare 5-10 minuter.
Lägg i majs och iMat.
Låt koka några minuter till.
Smaka av med salt och eventuellt mer chilipulver.
Plocka ut lagerblad.

Servera med kokt ris och/eller bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar