fredag 16 mars 2018

Punsch- och chokladglass



Fick stor hjälp av Magda att göra kvällens efterrätt. Får hon slicka goda skålar så tvekar hon inte att hjälpa till. Bra träning att separera 9 ägg. Hon misslyckades inte med ett enda fast händer, köksbänk, diskmaskin och golv blev lite kladdiga.


Punschglass har jag gjort tidigare men testar denna gången att göra en glass med chokladknappar i.

Magda slickade skålen ren och sa:

- Nu börjar jag bli full. Det gör ont i öronen.

Hon är knasig.

Jag använde mig av två gamla 3 liters glassburkar eftersom jag tänkte skopa upp glassen vid servering. Det går utmärkt att frysa direkt i det du ska servera ur. Bara kolla så att förpackningen klarar frysen.


9 äggulor
4 1/2 dl florsocker
9 dl vispgrädde
1 1/2 dl punsch
125 gram chokladknappar

Vispa äggulor och florsocker poröst.
Rör i punsch.
Vispa grädde tjockt i en annan skål.
Vänd ner äggpunschen och chokladknapparna i grädden.
Fördela smeten i formar.
Ställ in i frysen tills glassen stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar