torsdag 28 juni 2018

Broccoli- och potatissoppa



- Lotta! Tror du chefen blir arg om jag provar att paddla kajak, frågade Simon idag.
- Absolut inte! Han tycker att vi ska prova på allt som vi erbjuder våra gäster. Det är mycket enklare att prata för något som man själv kan relatera till, svarade jag.

Så när Simon gjort alla uppdrag som han fått för dagen plockar han ner kajaken.

- Jag slår vad en 100-ing att jag kommer att välta.
- Nej då, du fixar det, svarar jag honom peppande.

Efter några paddeltag är han ute och glider fram på vattenytan. Plötsligt hör jag honom ropa;

- Hur vänder man?

Jag höll på att kissa på mig av skratt och jag ropar tillbaka att antingen använder han fötterna för att flytta rodret eller så fick han använda paddeln.

En kajakfrälst medarbetare kom i land med leende från öra till öra. Tror jag kommer att få se honom fler gånger i kajaken. Jag är så avundsjuk. Det ser så härligt ut men jag klarar inte av att paddla kajak. Panikångesten är för stark och rädslan över hur kroppen kommer att reagera är stor. Jag nöjer mig med att glädjas åt andras kajaktur.

2 huvuden broccoli
2 potatis 
1 gul lök
1/2 solovitlök
1 1/2 liter vatten
2 msk grönsaksbuljongpulver
2 dl iMat (grädde)
1 dl iFraiche (crème fraiche)
1/2-1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1-2 tsk oregano
1 tsk citronsaft

Skala och hacka löken.
Dela broccoli i små buketter och hacka stammen grovt.
Skala och tärna potatis.
Fräs lök några minuter.
Tillsätt broccolistammar samt potatis och fräs några minuter.
Tillsätt broccolibuketter och pressa i vitlök.
Fräs några sekunder.
Tillsätt vatten och buljongpulver.
Koka broccolisoppan i 10 minuter.
Mixa soppan med en stavmixer.
Tillsätt grädde samt crème fraiche och koka upp igen. 
Smaka av soppan med oregano, salt, svartpeppar och citronsaft.

Servera broccolisoppan med stekt bacon och gott bröd.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar