måndag 4 juni 2018

Vegansk pastasås



Medan såsen puttrade den sista omgången så satte jag på pastavattnet. Såsen fick nog koka längre än de 5-10 minuter som jag skrivit i recepter. En väldigt enkel och mättande pastasås. Gjord på sådant som jag hade i skåpen. Billig också. 
Kan tänka mig att det hade varit gott att även tillsätta lite broccoli men någon sådan hade jag inte hemma. Eller lite frusna gröna ärtor precis på slutet. Mums! Det får jag testa. 

2 1/2 dl röda linser
1 stor gul lök
1/2 solovitlök
2 paket krossade tomater
1 liter vatten
1 msk basilika
2 msk torkad oregano
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skölj linserna.
Hacka löken fint.
Fräs lök i en stor kastrull.
Pressa i vitlök och häll i linserna och fräs lite till.
Häll i krossade tomater och 1 liter vatten.
Tillsätt oregano, basilika och svartpeppar.
Låt puttra i 10 minuter.
Salta.
Låt puttra 5-10 minuter till. 

Servera med kokt pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar