onsdag 6 juni 2018

Paddeltur i Holjeån

Vattennivån är väldigt låg och jag var nyfiken på hur Holjeån såg ut för de som jag skickar ut för att paddla. Jag jobbar ju på Wetlandi och ibland är det bra att veta vad man pratar om. Därför kände jag att det var dags för årets första paddeltur. Jag lyckades övertala Magda trots att hon sist sa att hon aldrig skulle paddla kanot igen. Bevisade bara att hennes omedelbara känsla efter paddlingen förra året hade bleknat. Lite grann som kvinnor och föda barn. Direkt efter förlossningen är det många som säger att de aldrig ska föda barn igen men ändå kommer de tillbaka. Hm! Ingen dum jämförelse. Paddeltur i Holjeån och föda barn. Haha!

Fast när det var dags att paddla hade Magda bytts ut mot gubben. Inte för att hon bangade utan eftersom det var röd dag och gubben var ledig. Magda såg kanske sin chans att smita men hon ska inte komma undan så lätt. Hon ska nog allt komma i en kanot innan säsongen är över.

 


Redan direkt upptäckte jag att vattennivån var lite högre än i söndags då jag kontrollerade. I söndags kunde jag se en sandbank mellan broarna fast idag låg den precis under vatten. Sandbanken ligger mellan den gamla stenbron som du ser i bakgrunden på bilden och den moderna bilbron som kommer strax efter. Hade vi haft packning med oss i kanoten eller varit tre personer i så hade vi kunnat fastna. Nu lyckades vi ta oss förbi utan problem.


Det är så otroligt avkopplande att paddla kanot i Holjeån. I början är gubben stressad men efter ett tag känner jag hur hans paddeltag slappnar av. 


Att paddla i Holjeån är inte bara att paddla på. Eftersom det medvetet inte är helt uppröjt så finns det flera passager som kräver din uppmärksamhet och samarbetsförmåga. Stenar eller träd under ytan som ger plötsliga hinder. På vissa ställen är det rejäla och synliga hinder som tvingar dig att flyta fram i sakta mak, leta efter den bästa passagen och snirkla dig igenom.


Rex var också med och jag var dum som först placerade honom i mitten av kanoten. Eftersom han paddlat innan och känner sig trygg i en kanot trodde jag att det skulle gå men det slutade med att han kröp fram till fören. Självklart ska han sitta där och spana.


Han är kopplad och sitter fast i min handled. Tur det och att han är lydig för vi stötte på mer än en fågel som triggade hans jaktinstinkt. "Man är väl tax".




Större delen av turen är väldigt lugn och meditativ. Du måste vara här och nu. Plötsligt kan ett hinder komma och det gäller att inte sitta och tänka på annat. Det finns vackra blå trollsländor som du inte kan missa. Tyvärr hade jag behövt ta med mig en kamera och stannat upp en stund i ån för att få dem på bild. De är så otroligt vackra och jag blir varm inombords när jag ser dem. Så skira och fantastiska. Vilken skapelse.


Jag hade bestämt att vi skulle pausa på grillplatsen i Vången men när vi kom dit ville gubben fortsätta så det gjorde vi. Men jag rekommenderar att man tar en bensträckare där. Det känns faktiskt om man inte får komma upp på land och sträcka på benen. Vi är inga ungdomar längre utan vuxna med krämpor och stela kroppar. Sedan är det gott att fika.

Holjeån ligger nere i en fåra och större delen av turen mellan Västanå Kvarn och åmynningen är du inte medveten om omgivningen. Ibland är ån nära Vångavägen och du kan höra biltrafiken men större delen känns det som att du är långt ifrån civilisationen.

Avståndet från Västanå Kvarn till åmynningen är inte så långt fågelvägen men eftersom ån slingrar sig som en orm så är den i verkligheten mycket längre.


Vår resa tog slut vid Tomsabron. Det var bestämt att vi bara skulle paddla dit. En lagom tur. Jag ville inte ut i sjön eftersom jag inte är så stark och jag ville inte utsätta kroppen för mer. I ån är man skyddad för vinden men ute på sjön kan det bli tungt att paddla om det blåser.


Aldrig smakar väl en fika så gott som efter lite ansträngning ute i det fria? Vi hade med oss en enkel fika med dricka, macka, kaffe och kaka. Vi skulle inte så långt men Wetlandi har flera arrangerade grillplatser. Två stycken av dem är i Holjeån - Vången och Tomsabron. Just nu med eldningsförbud i nordöstra Skåne så är det bäst att ha en fika med som inte kräver eld.


Rex var helt slut när vi kom i land. Det tar på krafterna att vara "skeppshund".


I kanoten hade vi också varsin vattenflaska men eftersom vädret var svalare behövdes inget vätskeintag under turen. Vi valde ett perfekt väder för att paddla. Fast egentligen finns det inget dåligt väder för att paddla. Jag har paddlat både i brännande sol som i regn och haft lika roligt. Jag är övertygad om att det har mycket med inställningen att göra.

Så var vår paddeltur slut och jag har fått en bättre bild av hur Holjeån ser ut nu när vattennivån är så låg. Jag fick en underbar stund i naturen där jag kunde andas och koppla av. Fast viktigast av allt var att jag fick en härlig stund med gubben. Visst är det så att livet består av våra stunder och det är upp till oss att göra de där stunderna till minnen. Vardagen tar mycket plats och vi behöver vara mer här och nu. Vara tacksamma för stunderna vi får. Även om det finns mängder av måsten så mår vi bra av att ta oss tid till att skapa minnen.

Alla minnen kan man inte skapa utan de blir bara drömmar. Jag har en dröm om att jag och gubben paddlar ut i Ivösjön och övernattar på en av öarna. Tyvärr klarar jag inte av att sova i tält och ligga på liggunderlag eller luftmadrass. Kroppen är i för dåligt skick och gubben har dålig rygg och axlar. Men jag har gjort lite efterforskning, för drömmar ska man inte sluta att lyssna på bara sådär. Med en varsin hammock som vi kan knyta fast i träd är jag övertygad om att vi klarar av att övernatta. Problemet är bara att införskaffa dessa hammockar. De som uppfyller mina krav kostar tillsammans runt 5000 kr. Några sådana pengar har inte jag att lägga på minnen men drömma får jag. Ingen kan hindra mig från att drömma om gubben och min i varsin hammock på Enö. Vaggandes till sömn medan sjön kluckar vid stranden och myggorna surrar. Jag kan till och med känna doften från Trangiaköket när gubben kokar frukostkaffe.

Stunder, minnen och drömmar visst är det underbart.

Vill du också paddla i Holjeån? Klicka in på www.wetlandi.se Förutom att paddla i Holjeån kan du också paddla i Ivösjön. Hos Wetlandi finns färdiga paket och så gott som all utrustning du behöver för att skapa egna stunder. Med eller utan övernattning.

Skjut inte upp till morgondagen. Lev livet här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar