torsdag 4 oktober 2018

Böcker, böcker, böcker



Jag älskar böcker. Det finns nog inget materiellt som betyder mer för mig än just böcker.
Jag älskar det skrivna ordet. Jag älskar resorna, äventyren och lärdomarna. Jag äskar hur böcker får mig att tänka och känna. Framförallt hur de får mig att lära känna. Världen, människor och mig själv.

Igår var jag på secondhand och om jag hade kunnat då hade jag räddat alla böckerna som stod där men jag fick vara kräsen. Dels har inte plånboken tillräckligt med pengar och mitt hem har inte tillräckligt med plats.

De tre böcker som fick följa med mig hem är Ronja Rövardotter - Astrid Lindgren (utgiven 1981)


"Här får Du en bok så bra,
hoppas Du den gärna vill ha.
Men ta och läs den meddetsamma, 
annars kanske den tas av mamma.

God Jul Staffan
önskar Pär"

Undrar om Staffan läste boken. Kanske läste han och mamma den ihop. Spännande!

Bok nummer två är Kalle Katt i farten - Richard Scarry ( utgiven 1993).

Jag älskar Richard Scarrys böcker. Bra texter och underbara bilder.

Fast den går inte upp mot bok tre:
Hattstugan - Elsa Beskow (2015).

Elsa Beskows böcker är klassiker. Hattstugan utkom första gången 1930. Den har lästs av min mormor, min mamma, mig, mina barn och nu mina barnbarn. Tänk! Det är svindlande. 

Tre ytterligare böcker kommer nu att finnas i min hylla. Riktigt fina fynd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar