lördag 16 juli 2011

Husmoderns köksalmanack 1970


Jag har av min mamma fått denna köksalmanacka. Året jag föddes är 1970. Det är roligt att bläddra i den och se hur mathållningen var på den tiden. Jag blir faktiskt förvånad för jag trodde inte att det användes så mycket halvfabrikat. Men det är klart under 70-talet var det många husmödrar som förutom att sköta hemmet även jobbade utanför. Och bara för att det står i denna boken så betyder det inte att det verkligen var så.
Varje dag har ett menyförslag. Dagen jag föddes är receptet tomatsoppa (burk) med frikadeller (barnmatsburk) och varm ostsmörgås (receptet finns i boken). Pannkakor med äppelmos.




Dessa recepten kommer jag nog att testa någon gång. Jag gillar allt-i-ett-recept. Bara för familjen att värma de dagarna jag jobbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar