onsdag 13 juli 2011

Smulpaj med päron och mintchoklad


Idag har jag lovat efterrätt när Max och Johanna kommer hem på mat. Sedan i bara farten tänkte jag även baka två små portionspajer som jag tar med mig till jobbet. Ikväll jobbar jag med underbara Mimmi och vi kan behöva något gott till kaffet. Om inte annat så behöver vi sockerkicken när klockan börjar närma sig 21.
Tyvärr fanns inga färska päron i min ICA Nära-butik. Så jag får nöja mig med konserverade.

100 gram smör
200 gram mandelmassa
6 dl havregryn
1 stor burk konserverade päron
2 paket 70% Premium mint choklad (Näst gång använder jag nog After Eight istället. Blev lite fränt med 70% choklad.)

Smält smöret.
Riv mandelmassan.
Blanda samman smör, mandelmassa och havregryn.
Kör det gärna i matberedaren.
Skär päronen i klyftor.
Smörj en pajform och sprid ut päronen.
Gick en päronhalva per portionsform.



Hacka, banka eller bryt chokladen i mindre bitar.
Strö chokladen över päronen.


Toppa med havresmulorna.



Grädda i 175 minuter i ca 30 minuter eller tills ytan fått fin färg.



Servera pajen med vispgrädde. Jag har tillsatt någon droppe pepparmynta i grädden när jag vispat den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar