lördag 12 maj 2018

Currygryta - vegansk


Idag har jag lagar en rätt som jag tyvärr inte får äta själv. Så otroligt god. Jag måste laga detta igen. Vilken tur att jag skriver upp receptet. 

Jag och gubben ska på middag hos Max och Julia idag så middagen jag lagar är till Magda och Simon. Tyvärr. 

Gillar man inte ärtor så kan man istället ha i små broccolibuketter. Tänk bara på att låta dem koka med lite längre tid. Kan tänka mig att både majs och paprika också hade varit gott. Jag valde gröna ärtor och morot eftersom det var vad jag hade hemma.

Tror att detta hade räckt till 3-4 personer och varför inte vända mer lite babyspenat eller servera gröna blad till.

2 dl röda linser
1 gul lök
1/2 solovitlök
1 tsk curry
1/2-1 tsk chiliflingor
1 burk kokosmjölk
1 dl havredryck
125 gram gröna ärtor 
1 morot
1 1/2 tsk koriander
1/2 tsk salt

Hacka löken fint.
Skölj linserna
Fräs lök, vitlök, curry och chiliflingor.
Häll i linserna och fräs lite.
Tillsätt kokosmjölk och låt småputtra i 10 minuter.
Späd eventuellt med havredryck.
Riv moroten grovt.
Blanda ner ärtor, morot, salt och koriander i grytan.

Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar