torsdag 10 maj 2018

Jag har testat yinyoga


Som ni vet har jag en ganska trasig kropp och en knopp som inte alltid vill fungera. Har pratat med många människor om olika sätt att må bättre. Bra kommer jag aldrig bli men så länge det varar kan jag försöka må så bra som möjligt. Jag är väldigt anti mot medicin även om jag har en hel del som jag måste äta livet ut. Så jag letar efter sätt att få må lite bättre. Jag vill leva och inte bara överleva. Det kommer en dag när jag inte längre har kraften eller möjligheten men än så finns kämparglöden.

En sak som jag återkommer till gång på gång är yoga. Att stilla göra rörelser som  gör mig mer rörlig. Det som jag saknar är kunskap och givetvis pengar. Hur det än är så kostar allt pengar. Men jag har haft ögonen öppna och väntat.

När jag sedan såg i mitt flöde på social medier att Lev och Njut-spa skulle anordna en kväll med Yinyoga tog jag mig i kragen. Så efter att pratat med Martina som äger stället var jag övertygad om att jag skulle fixa det. Häromdagen var det så dags och jag var riktigt taggad.

Vilken härlig kväll. Ledaren var så duktig på att förklara hur allt gick till. Det var lugnt och stilla. Hela tiden påpekade hon att vi skulle göra efter vår förmåga. Så mycket vi orkade. Känna in vad som var min andning.

Att sitta och ligga där på trädäcket medan solen sken, Holjeån brusade och fåglarna kvittrade. Det var verkligen härvaro. Helt underbart. Efterråt låg lugnet kvar i mig och jag kunde känna hur avslappnad jag var. Jag har aldrig tänkt på hur spänd jag är i ansiktet.

Dagen efter var hemsk. Jag hade så ont i min kropp och hade en huvudvärk som startade i nacken precis i skarven till skallen och drog i två språk över huvudet för att sammastråla i pannan. Men jag vet att det beror på att jag satt igång saker i kroppen. Jag har gjort rörelser som den inte är van vid.

Men jag är fast. Jag vill verkligen få in detta i min vardag. Jag vill lära mig hur jag slappnar av. Hur jag gör min kropp mjuk och hur jag kan må bättre.

En dröm är att kunna åka bort på ett retreat några dagar eller en vecka men det faller på ekonomi. Så till att börja med har jag anmält mig till prova-på Qigong även det hos Martina på Lev och Njut-spa. Spännande!

Lev och Njut-spa förresten är en helt fantastisk plats att vara på och jag rekommenderar att boka badtunna där. En tunna som står precis vid åkanten. Det finns olika behandlingar också men det är en helt underbar plats att bara koppla av på. Går du in och kollar på hemsidan eller Sociala medier så är risken att du ser mig. Jag och Maja har ställt upp som fotomodeller åt Martina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar