måndag 28 maj 2018

Linssoppa


Idag är gubben och gratulerar äldste sonen som fyller 30+. Eftersom jag jobbade till 16.30 fick jag laga min egen mat. Idag gjorde jag trots värmen en linssoppa. Så gott och mättande. Härligt med broccoli i som gav lite tuggmotstånd.

Så gott att efter en svettig dag i solen kunna sitta i skuggan och äta. Blåser en frisk bris som svalkar.

Det blev en rejäl portion till mig och även till lunch imorgon.

1 1/2 dl röda linser
1 gul lök
1 potatis
1 morot
1/2 broccoli
1 msk tomatpuré
1 msk grönsaksbuljongpulver
1/2 tsk spiskummin
1/2 l vatten
1 dl iMat  (havregrädde)
1/2 - 1 tsk salt
1/2 krm svartpeppar

Skala och dela lök, potatis och morot i tärningar.
Steka lök tills den fått lite färg.
Tillsätt potatis och morot och stek lite till.
Vänd ner tomatpure och fräs en stund. Tvätta linserna och tillsätt dem i grytan. Häll i vatten, grönsaksbuljongpulver, spiskummin och svartpeppar.
Rör om och låt soppan koka upp.
Sänk värmen och låt soppan puttra under lock.
Efter 10 minuter tillsätter du salt.
Koka tills potatis och morot är mjuk.
Mixa soppan slät.
Tillsätt 1 dl iMat och små broccoli buketter
Koka upp soppan igen och låt småputtra i 5 mimyter eller tills broccolin mjuknat.
Smaka av med mer kryddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar