fredag 18 maj 2018

Högrev med paprika och tomat - slowcocker

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Jag skulle jobba 12-16 och hade planerat att laga mat i slowcockern. Så klockan 9 startar jag den. Gubben slutar 15 på fredagar så när han kom hem 15.30 skulle han skala potatis och fixa det sista med grytan.
Så blev det alltså inte. Gäster blev försenade så när jag väl kom hem var klockan  18.45 och maten var redan uppäten. Grönsaker hade gubben inte fixat.

- Det är ju grönsaker i grytan. ?

Trött och sliten steker gubben de potatis som blev över från middagen och jag slängde i lite Oumph. Inget fancy för mig precis. Men grytan var god sa gubben. De andra hade åkt hem så vad de tyckte får jag fråga sen.

Reglera mängden vätska du vill ha i grytan. Kanske måste du ta ur lite innan du häller i grädden.

Något foto var det ingen som tog så.

1,1 kg högrev
2 dl vetemjöl
1 stor röd paprika
1 stor gul paprika
1 stor gul lök
3 msk kalvfond
4 tomater
1 dl grädde
1 solovitlök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär köttet i bitar om du inte redan har grytbitar.
Vänd köttet i mjölet och bryn i omgångar.
Placera i slowcocker.
Hacka lök/vitlök grovt.
Bryn lök/vitlök lite och tillsätt i slowcooker.
Skär paprika i grova bitar.
Grovhacka tomaterna.
Lägg ner det i grytan.
Tillsätt 3 dl vatten.
Salt, svartpeppar och fond.
Låt gå i 6 timmar på low.
Tillsätt grädde.
Rör runt och öka till high i 30 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med kokt potatis och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar