tisdag 21 januari 2020

Kycklingwrap



Nu för tiden är det sällan som jag lagar mat på vardagar. Jag planerar, inhandlar och diskar men det är gubben som oftast lagar maten. Han kommer hem tidigare så det blir naturligt att han lagar maten. Beroende på hur snabbt jag kan komma ifrån på jobbet så hinner jag ibland hjälpa till men oftast blir det bara att duka fram och fixa grönsaker. Men idag var jag hemma före gubben så idag fick jag stå vid spisen. 

600 gram kycklingfilé
1 1/2 msk kebabkrydda
1-2 krm salt

Picklad rödlök:
1 dl vatten
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl ättiksprit 12%
1-2 rödlök

Sås:
4 dl grekisk yoghurt
1/2 solovitlök
2 msk torkad mynta (1/2 dl färsk)
1 krm salt

Tortilla
gurka
tomat
majs
paprika

Koka upp ättika, vatten och socker.
Skiva löken tunt.
Häll lagen över löken och låt dra under lock.

Blanda yoghurt, mynta och salt.
Pressa i vitlök och blanda.

Strimla kycklingen tunt och vänd runt med kryddor.

Skär tomat, gurka och paprika i mindre bitar och lägg i serveringsskålar.

Häll upp majs i en skål.

Servera med tortilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar