onsdag 8 januari 2020

Yakiniku



Vissa dagar är det bra att maten går extra snabbt. Att det också passar familjens smak är en bonus. 

- Detta måste du laga igen, utbrast gubben.

Senaste tiden har han blivit allt mer förtjust i asiatiska rätter. Extra kul var det när jag tvingade med honom till den asiatiska (thailändska) butiken. Vi blev så väl omhändertagna och bjudna på massa olika maträtter. Nästan så att jag inte fick med gubben hem. 

Just detta recept hittade jag när jag scrollade igenom Instagram och kan tyvärr inte ära den som äras ska. Hoppas att jag gett rätten ett korrekt namn. 

cirka 600 gram entrecote
1 msk sesamfrö
4-5 salladslökar
 
Marinad:
2 solovitlök
1 1/2 msk riven färsk ingefära
1 dl japansk soja
1 msk sesamolja
1 tsk Sambal Oelek
1 msk strösocker

Marinad:
Skala och riv ingefära. 
Blanda med soja, sesamolja, sambal oelek, pressad vitlök och socker i en skål.
Strimla köttet tunt och lägg ner i marinaden. 
Låt dra i minst 5 minuter.
Strimla salladslök.
Stek köttet med såsen på hög värme i några minuter.
Tillsätt salladslök och sesamfrön och stek ytterligare i 1 minuter.
Servera med nykokt ris, böngroddar och klyftad lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar