fredag 1 oktober 2010

Bacon och fetaostpaj

Detta är en paj som är väldigt enkel att förändra. Har man barn som är lite anti mot grönsaker gör man en med enbart bacon och kanske byter ut fetaosten mot en annan "snällare" ost.

Mina barn vill gärna ha lite soltorkade tomater i sin paj men resten av "grönsakerna" vill de inte ha.
Därför gör jag en "vuxen" och en "barn" variant.

Har vid annat tillfälle inte haft inlagd paprika utan istället en liten röd spetspaprika. Även lagt i skivad röd lök. Som jag sa innan det går att förändra denna pajen med vad man har hemma.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
2 msk vatten

Fyllning:
2 paket bacon
100-150 gram fetaost eller annan sort
3 ägg
2 dl grädde eller mjölk
1 krm salt
1 krm paprikapulver
1 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk kapris
3 bitar soltorkade marinerade tomater
2 stora inlagda grillade paprikaskivor

Hacka ihop pajdegen snabbt för hand eller använd matberedaren.
Låt degen vila 30 minuter i kylskåp.
Tryck ut degen i en pajform och nagga.
Grädda pajskalet 225 grader i ca 10 minuter.
Låt svalna.

Skär bacon i mindre delar.
Dela ost, paprika och tomater.
Fördela i pajskalet.
Vispa ihop ägg, ost, grädde och kryddor.
Häll över pajskalet.
Grädda i ugn 225 grader i ca 20 minuter.

Servera med en sallad.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Väldigt god paj! Tack för recept.
    Min mycket kräsna 8-åring åt med god aptit:-)

    Hälsningar från Anki

    SvaraRadera
  2. Vad roligt. Alltid lika kul att höra att maten passat. Speciellt när det gäller kräsna barn. :D

    Tack för din kommentar det gillar jag.

    SvaraRadera