onsdag 20 oktober 2010

Squash och aubergin låda (Alternativ lasagne/moussaka)

Gör försök att övertyga familjen till en mer vegetarisk livsstil. Har själv under en period varit vegetarian och jag tror att det är hälsosamt att föra in mer grönsaker i kosten. Vi äter ganska mycket grönsaker som tillbehör men jag försöker få gubben att inse att han blir lika mätt om huvudrätten är vegetarisk. Jag tycker faktiskt att man slipper den där spända känslan av mättnad när man äter vegetariskt i jämförelse till kött. Dettta receptet är ett recept som gubben faktiskt gillar utan klagomål. Jag tror att hans stora problem vad gäller vegetarisk mat är att han jämför med den "vanliga" maten. Står det till exempel att det är vegetarisk korv så förväntar han sig att det ska smaka som korv och blir då besviken. Säger jag vegetarisk lasagne så tänker han lasagne och blir besviken när smaken inte är den samma. Så vegetariska rätter får helt nya namn.
 
1 gul lök
1 msk olivolja
3 soltorkade tomater i olivolja
1 burk hela konserverade tomater
1 msk chilisås
1 msk hackad färsk timjan (jag fuskar tar torkad när jag inte har färsk)
salt och peppar
1 squash
1 aubergine
2 paket mozzarella á 125 g
1 dl riven ost

Skala och hacka lök och vitlök. Bryn.

Hacka soltorkade tomater och lägg i kastrullen tillsammans med hela tomater, chilisås, timjan, salt och peppar. Låt koka i ca 10 minuter.

Skiva squash och aubergin på längden så att de blir som lasangeplattor.

Lägg ett lager tomatsås i botten på en smord ugnsfrom. Lägg lager aubergin över. Strö på lite olivolja, salt, peppar och ett paket mozzarella. Häll över tomatsås och lägg ett lager squashskivor. Strö på salt, peppar och ytterligare ett paket mozzarella. Häll tomatsås över. Lägg på ett sista lager med aubergin eller squash. Strö på salt och peppar och riven ost.

Gratinera i ugn 225 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar