fredag 22 oktober 2010

Ugnsstekt isterband med persiljestuvad potatis

Idag är övriga familjen iväg på utfärd och jag blir ensam till middag. Men jag vet att gubben alltid är lite hungrig när han kommer hem på kvällen så eventuella rester kommer nog att försvinna. Klart eftersom jag har två hundar så är risken att kasta någon mat liten.
 
Efter gårdagens middag har jag lite kokt potatis kvar och det är perfekt att använda till denna rätten.
När man steker isterband på spisen så skvätter man ner hela köket. Mitt tips är att steka dem i ugnen istället. Kom bara ihåg att sticka lite små hål i korven så att den inte spricker.

Ringla över lite olja efter smak (oliv- eller rapsolja) och krydda med lite grovmalen svartpeppar. Stek i ugnen i ca 20 minuter 175 grader.

Koka fast potatis tills de är nästan klara. Eller som jag använd rester.
 
Gör en stuvning som du smaksätter med hackad persilja och vitvinsvinäger. Till 10 medelstora potatisar räcker ca 2 msk finhackad persilja samt 1/2 tsk vitvinsvinäger. Smaka dig fram. Bättre att börja med lite vinäger och istället öka på mängden efter smakning. Blir inte gott med för mycket vinäger.

Dela potatisen i bitar och vänd ner i stuvningen.

Runda av med en klick smör, salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar