onsdag 13 juli 2011

Spagetti Bolognese - som Morberg gör den


Gubben har suttit och läst Per Morbergs kokbok. Igen. När jag kom hem från jobbet på natten låg kokboken uppslagen på köksbordet. Jag förstod direkt att gubben hade fastnat för receptet av Spagetti Bolognese. Han var lite försiktig i telefonen och påpekade att det inte alls var en pik utan han undrade om jag hade lust att laga Per Morbergs Spagetti Bolognesse. Självklart! När nu gubben också hade varit så förutseende att han hade handlat hem alla de ingredienser som saknades.
Har därför ringt hem Max och Johanna så det blir några kring matbordet.

1 kg nötfärs
200 gram rökt sidfläsk
200 gram champinjoner
8 vitlöksklyftor
2 morötter
2 dl tomatpuré
2 burkar passerade tomater (jag hade krossade tomater så jag tillsatte 1 dl vatten)
1 -2 tsk salt
2 krm svartpeppar
socker

Finhacka sidfläsket, champinjonerna och vitlöken.
Tärna morötterna.
Bryn köttfärsen.
Bryn stekfläsket, champinjonerna, vitlöken och morötterna.





Blanda samman färsen med fläskröran.
Tillsätt tomatpuré och rör om.
Häll i passerade tomater.
Krydda med salt och svartpeppar.



Låt koka på svag värme i 30-40 minuter.
Smaka av med eventuellt mer salt och peppar. Kanske en gnutta socker.

Servera med kokt spagetti och parmesan att riva över.

2 kommentarer:

  1. Kanongott, dock ännu godare om man tillsätter rotselleri och steker ihop med morötter och övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rotselleri också. Låter väldigt gott. :D

      Radera