tisdag 4 oktober 2016

Biffar med matvetegrönsaker och dijonsenapsås

- Matvete? Det är inte gott, sa gubben igår.
Irriterad svarade jag honom:
- Det struntar jag i. Matvete är bra för dig och jag serverar det i morgon.
Tror jag var ganska hård för gubben gubben tittade på mig men svarade inte.
Idag åt gubben utan att klaga. Rädd för kärringen?
Tror inte det. Orsaken var istället att matvetet inte serverades själv utan blandat tillsammans med grönsaker och kryddning.

Jag följde inte receptet från Veckans Middag till pricka. Lade till lite extra saker. Ska maten räcka till oss alla 6 behövs det lite matmagi.
Jag stekte sojafärs och kryddade med samma kryddor som det är i biffarna.
Kokade även 4 majskolvar som jag delat.
Maten räckte idag med.

600 gram blandfärs
1 ägg
1/2 dl vatten
1/2 dl ströbröd
1 tsk oregano
1 tsk rosmarin
1 tsk spiskummin
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

6 portioner matvete
2 tomater
3 salladslök
1 röd spetspaprika
1 msk balsamicovinäger
3 msk olivolja/matolja
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Sås:
2 dl creme fraiche
2 msk majonnäs
1 1/2 msk Dijonsenap
1/2 msk honung


Blanda ägg, vatten, ströbröd, oregano, rosmarin, spiskummin, salt och svartpeppar.
Låt svälla ett par minuter.
Blanda ner köttfärsen.
Forma till biffar och stek 3-4 minuter per sida.

Koka matvete enligt förpackningen.
Tärna tomaterna och paprikan.
Strimla löken.
Blanda igån dressingen och vänd ner grönsakerna.
När matvetet är färdigt vänder du också ner det.

Blanda creme fraiche, majonnäs, senap och honung.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar