söndag 2 oktober 2016

Fiskbiffar med potatismos

Gubben klagade över att fiskbiffarna var torra.

- Äckligt med fiskfärs! Förstår inte varför man tar fin fisk och mal.

Suck!

Men nu var det fiskbiffar av fiskfärs som stod på menyn och det som serverades. Jag kan inte hjälpa att Veckans Middag skickat frusen fiskfärs. Jag kan inte heller hjälpa att min gubbe ratar fryst mat och bara vill ha färsk. Bortskämd!

Simon tyckte i alla fall inte att fiskbiffarna var äckliga så jag litar mer på honom.

Det skulle inte serveras någon sås till men jag vet att familjen vill ha det så jag slängde ihop en enkel dillsås.

Fiskbiffar:
600 gram fiskfärs
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1 citron (skalet)
1/2 tsk salt
2 krm citronpeppar
1/2 krm vitpeppar

Potatismos:
2 kg potatis
1-2 dl grädde
50-100 gram smör
1 1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Sallad:
1 gurka
1/4 spetskål
3 msk olivolja
1 1/2 msk vitvinsvinäger
1-2 msk citronsaft
1 msk socker
1 1/2 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Sås:
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
2 msk hackad dill
2 krm salt
1 krm citronpeppar

Skala och koka potatisen.

Riv det yttersta skalet av citronen.
Blanda ägg, ströbröd, citronskal och fiskfärs.
Krydda med salt, vitpeppar och citronpeppar.
Låt smeten stå i 5 minuter.
Forma till biffar och vänd i ytterligare ströbröd.
Stek biffarna i smör tills de får gyllenbrun färg.
Lägg över de stekta biffarna på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
Stek klart i ugn 180 grader i 15 minuter.

Blanda citronsaft, olivolja, vitvinsvinäger, socker, salt och svartpeppar.
Skala, kärna ur och skiva gurkan.
Strimla spetskålen tunt.
Blanda ner i dressingen.

Blanda ihop ingredienserna till såsen.

Mosa potatisen.
Tillsätt smör och grädde lite i taget.
Smaka av med salt och vitpeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar