lördag 29 oktober 2016

Rostade kikärtor



- Vegetarian? Äter du inte kött alls?
- Nej, jag äter inget kött. Inte fisk eller ägg heller. Jag försöker undvika mejeriprodukter också.
- Men hur får du då i dig protein. Du måste äta kött. Eller i alla fall fisk.

Gissa om jag är trött på det resonemanget. Gubben har kört med det länge och jag lyckas inte att övertala honom att man kan få i sig protein på andra sätt. Tycker faktiskt att det
är konstigt eftersom han som tidigare kroppsbyggare varit väldigt insatt i mat.

Rekommendationen i de nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) är att 10-20 procent av kalorierna vi äter bör komma från protein. Det motsvarar cirka 50-60 gram protein per dag.

Det är bara personer som äter mycket ensidigt, eller som har ett mycket lågt energiintag, som riskerar proteinbrist.

Enkelt sagt behövs protein behövs för att bygga upp och underhålla kroppens celler och organ. Visst är kött och mejeriprodukter riktigt bra proteinkällor, men det finns en rad vegetariska livsmedel som också ger rikligt med protein.

Kikärtor till exempel. 100 gram torkade kikärtor innehåller 20 gram protein och dessutom en rad olika vitaminer och mineraler.

Jämför du med lika mycket (100 gram) av animaliska produkter får du i dig protein enligt följande: kyckling 22 gram, nötkött 22 gram, fläskkött 19 gram, lax 18 gram och ägg 12 gram.

Jag älskar kikärtor. Kikärtor har sitt ursprung i Mellanöstern och passar på grund av sin milda smak fint i flera olika rätter. Jag äter dem helst som de är men det finns så mycket som man kan tillaga med dem.

Förutom falafel (kikärtsbollar) är jag väldigt förtjust i den veganska "ägg"salladen som du hittar här. Idag rostade jag kikärtor i ugnen och kryddade med paprikanpulver. De är farligt goda. Går att äta som snack men är också fantastisk som proteinkälla i sallader eller andra rätter.

2 burkar kikärter (à 400 g)
4 vitlöksklyftor
1/2 dl olivolja
2 tsk paprikapulver
1 tsk salt

Sätt ugnen på 225°C.
Spola av kikärterna och låt dem rinna av.
Skala och finhacka vitlöken.
Blanda vitlök, salt och olivolja.
  • Häll ärterna i en långpanna. Häll vitlöksolja över och rör runt. 
  • Rosta i mitten av ugnen 220 grader i cirka 15 minuter.
  • Vänd runt då och då.
    Ta ut och häll ut kikärterna på hushållspapper. 
  • Krydda med paprikapulver. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar