söndag 13 januari 2019

Årets första bok - "Den svavelgula himlen" Kjell Westö




Årets första lästa bok. Vilken bedrift. Några rader av enkel läsning för någon annan men en enorm bedrift för mig. När jag drabbades av utmattningssyndrom så försvann förmågan att läsa. Jag förstod inte orden. Jag kunde inte få meningen till att bli en mening. Det var otroligt kusligt men jag lyckades ta mig tillbaka. I perioder är jag tillbaka på ruta ett igen. När orden inte hittas i hjärnan. När jag läser samma mening om och om igen utan att förstå vad det står. Då sörjer jag. Då tvivlar jag. Men plötsligt så ser jag orden. Vissa stunder fungerar hjärnan och då njuter jag. Jag orkar inte många sidor. Ibland orkar jag bara några rader. Andra gånger kan jag faktiskt läsa både ett och två kapitel. Då jublar jag inombords och längtar till den dagen då jag klarar av att sträckläsa en bok. Kanske kommer det aldrig att bli så igen men jag låter mig längta och drömma.

Nu efter väldigt lång tid kan jag äntligen slå ihop pärmen på "Den svavelgula himlen" av Kjell Westö. Det känns som om jag har bestigit K2 och jag vill jubla av glädje. Jag har gjort det. Jag lyckades ta mig till sista sidan. Jag gav inte upp även om det ibland kändes som om jag inte skulle klara det.

Den svavelgula himlen
Kjell Westö

""Den svavelgula himlen" spänner från solblekta 1960-talet till vår mörka tid. En Helsingforspojke växer upp i skuggan av den välbärgade och mäktiga familjen Rabell,  som har en ståtlig gård i närheten av hans föräldrars enkla sommarstuga. Pojken blir vän med sen självsäkre Alex och får vistas nära familjen, som bär på hemligheter under den polerade ytan. Men han blir också förälskad i Alex lillasyster Stella Rabell. Deras band är starkt men relationen är skoningslös, och genom decennierna kretsar de två ständigt kring varandra utan att kunna välja eller välja bort kärleken, samtidigt som den stora världen förändras och tränger in i deras liv.
Det är en episk Helsingforsskildring om familjeband, kärlek och vänskap, men också en kritisk genomlysning av hur våra drömmar och minnen färgas av kön, klass och tidens gång. Här finns författarskapets alla signum och i romanen hörs ekon från Kjell Westös tidigare verk. Men laddningen är starkare och svärtan djupare än förr."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar