lördag 12 januari 2019

Back to basic - pajskal


Ett enkelt och bra recept på pajskal. Jag använder mig nästan alltid av detta receptet. Ibland kan det vara så att jag testar något annat men detta är grunden.

Idag gör jag dubbel sats för att göra två pajer. Den ena fyller jag med tacofärs, hackad rödlök, tärnad röd paprika, majs och ost. Det andra skalet fyller jag enbart med tacofärs och ost. Gratinera tills osten smält. Till pajerna serveras en enkel sallad med grönt, gurka och tomat samt tacosås och Lottas vitlökssås.

3 dl vetemjöl
125 gram smör
3 msk kallt vatten

Nyp ihop mjöl och smör till en smulig massa.
Tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en deg.
Låt vila ca 30 minuter i kylskåpet.
Tryck ut degen i en smord pajform.
Nagga pajskalet med en gaffel.
Förgrädda i mitten av 220 graders ugn i 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar