måndag 28 januari 2019

Köttfärspiroger



Vissa dagar har man helt enkelt för mycket i kalendern och tiden räcker inte till. Då är det bra att ha snabbmatsrecept och förenkla livet lite med halvfabrikat. Istället för att göra degen till piroger så köpte jag två pizzakit. Gubbens kommentar var:

- Detta smakar ju riktigt "pirogigt". Det var ju gott.

Jag använde mig av Anammas vegofärs men äter du animaliskt så fungerar nötfärs utmärkt. Istället för att pensla piroger med vispat ägg så penslar jag mina med havredryck. Fungerar alldeles utmärkt.

8 piroger
450 gram färs
1 gul lök
2 msk tomatpuré
1 msk grönsaksbuljongpulver
1 msk kinesisk soja
1 msj vatten
1 pizzakit med tomatsås (600 gram)
1 krm svartpeppar

Skala och finhacka lök.
Fräs lök och färs tills det fått lite färg.
Tillsätt tomatpuré, buljongpulver, soja och vatten.
Häll över tomatsåsen och svartpeppar.
Puttra i några minuter.
Ta bort från värmen.
Dela pizzadegen i 8 bitar.
Placera färsen i mitten och nyp ihop till paket. Var noga så det blir tätt.
Placera pirogerna med skarven ner på ugnsplåt med bakplåtspapper.
Pensla pirogerna med havredryck.
Gratinera i 220 graders ugn i 10 minuter.

Servera med sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar