måndag 7 januari 2019

Vegansk köttfärslimpa



Nytt år och för en del är det också första arbetsdagen efter alla röda dagar. För många innebär januari också början på en månad eller kanske till och med ett år med vegetarisk kost. Här kör vi på som vanligt med "blandkost" men jag ska försöka få in mer grönt till familjen. Inte helt vegetariskt men definitivt mer vegetariskt för dem än innan. Det blir alltså en grön måndag idag.

Använder mig av den fantastiska formbara färsen från Anamma. Jag gillar verkligen den. Håller ihop helt perfekt. Det viktiga är att färsen är tinad så ta ut den från frysen i god tid. Den formbara färsen innehåller redan salt och jag  tycker att den inte behöver mer salt än det som finns i sojan men det är en smaksak. Är du osäker så smaka. Fördelen med vegansk mat är att du kan smaka på den innan den är tillagad.

Jag klädde en brödform med aluminiumfolie för att få till rätt form. Även väldigt enkelt att ta ur köttfärslimpan från formen när den är klar.

700 gram Anamma Formbar färs
1 stor gul lök
2 1/2 dl iMat  (vegansk matlagningsgrädde)
1 dl ströbröd
1 msk Dijon senap
1 1/2 msk soja
1 1/2 krm svartpeppar

Hacka löken fint och stek den gyllenbrun.
Blanda ihop ströbröd och iMat. Låt det svälla i 5 minuter.
Tillsätt tinad färs, stekt lök, Dijon senap, soja och svartpeppar.
Blanda väl.
Fördela smeten i en smord form.
Grädda i 220 graders ugn i 30-35 minuter.
Låt köttfärslimpan vila lite innan du skär upp den i skivor.

Servera med kokt potatis, brunsås, kokta morötter, lingonsylt och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar