lördag 17 september 2016

Over night Oats - Kylskåpshavregrynsgröt




Varje morgon "tvingade" mamma mig att äta en tallrik havregrynsgröt. Åt jag inte så fick jag inte gå till skolan. Så jag åt.

Till mammas försvar ska jag säga att hon försökte variera med fil, yoghurt och macka men all frukost var en pina. Speciellt gröten.

Under många år hade jag problem med frukost och väldiga problem med gröt. Men det ser ut ro om det här vänt. Jag äter frukost varje dag. Det varierar visserligen i vad det är och jag är säker på att fler än min mamma hade haft åsikten att en frukt inte är frukost. Men jag kämpar.

Man kan säga att jag har hittat tillbaka till havregrynsgröten.
Vissa dagar äter jag den som vanligt, varm kokt havregrynsgröt med frusna hallon och havremjölk. Andra dagar är jobbigare och då äter jag kylskåpshavregrynsgröt.

Vilket trist svenskt namn. Finns det något bättre?

Väldigt enkel frukost som man kan förbereda och ha i kylskåpet några dagar. Variera med olika vätska och vilka frukter, bär eller sylt du äter till.

Jag brukar dela två ringar annans och ha i. När jag serverar är det givetvis ananas som tillsätts lite extra men jag har även bara ätit ur burken.

Om man vill kan de ena dl vätska ersättas med vätska från ananaskonservburken men idag är det björnbärssylt som får smaksätta.

1 dl havregryn
2 dl vätska (Oatly havredryck)
1 msk chiafrö
2 msk flagad mandel
2 msk riven kokos


Lägg ingredienserna i en burk med lock.
Blanda väl (skaka burken om den håller tätt).
Låt stå över natten.
Tillsätt frukt eller sylt och ät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar