måndag 27 september 2010

Medelhavsmat VS Nya svenska dieten

Jag är inte mycket för det där med dieter. GI, medelhavskost, ISO, Atkins, viktväktarna osv. Jag kan hitta bra recept hos alla dieter men inget som jag vill följa.

Min filosofi är att man ska må bra och njuta av livet och av maten. Ett sunt förhållande till mat är det bästa.
Visst jag väger mer än vad jag vill men det beror inte bara på min kost utan även på mina mediciner och mina sjukdomar.
Det viktigaste är faktiskt att man mår bra och är nöjd med sig själv.

Det är säkert fler än jag som har reagerat på speciellt kvällstidningarnas bilagors mat kontra dietråd. På ena sidan slår tidningen upp stort med nya recept och på nästa sida ges råd om hur man ska gå ner i vikt.
Inte konstigt att folk blir virriga i pannan.

I helgen kunde man läsa om en NY diet som är minst lika nyttig som medelhavsmaten. Nämligen den klassiska svenska maten.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/matsmart/article7757753.ab

Jasså, undrar nu hur många som byter ut sin olivolja mot rapsolja.
Inte jag i alla fall. För vid min spis står båda sorterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar