söndag 26 september 2010

Potatisgratäng med kassler

Eftersom jag arbetar varje söndag så har jag inte förmånen att kunna sitt i lugn och ro och äta med familjen. Tyvärr. Jag tycker att stunden kring matbordet är så viktig. Det är en stund då man kan prata om olika saker och umgås med varandra.
Mitt arbete gör att jag bara sitter ner med familjen och äter vid 3 dagar varje vecka. Men de dagar som jag har förmånen att äta tillsammans med familjen är oerhört viktiga för mig.

Idag har jag totalsanerat vårt badrum och gästtoan. Behövdes verkligen. Därför tycker jag att mat som sköter sig själv i ugnen är toppen.
Jag gjorde en potatisgratäng och stoppade ner kassler. Blir som en alternativ Janssons Frestelse kan man säga.

potatis tunt skivad
1 hackad gul lök
3 vitlöksklyftor pressad
5 dl grädde
2-3 paket bacon eller ca 500 gram kassler
salt, peppar
Ev. lite riven ost ovanpå

30-50 minuter i 220 graders ugn beroende på potatissort.

Slängde ihop en sallad med blandade salladsblad, tomat, gurka och rostad paprika. Dressing gjorde jag av rapsolja och italiensk salladskrydda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar