onsdag 6 september 2017

Omvänd kålpudding - kålbiffar

Detta receptet från Veckans middag blev riktigt gott enligt gubben. Han gillade biffarna väldigt mycket och bad mig komma ihåg receptet till en annan gång. Hm! Vem tar han mig för? Bloggen är ett fantastiskt uppslagsverk som minns åt mig. Just nu är jag nere i en riktig svacka och är glad att jag överhuvudtaget minns vad jag själv heter.

Jag åt kålen till Anamma-burgare och det var väldigt gott det också.

800 gram - 1 kg fläskfärs
1/2 vitkålshuvud  (beror givetvis på storlek)
1 stor gul lök
3 msk sirap
2 ägg
3/4 dl ströbröd
3/4 dl vatten
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Strimla lök och kål tunt.
Stek mjukt.
Ringla övet sirap och krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm svartpeppar.
Blanda färs, ägg, ströbröd och vatten.
Vänd ner kålen.
Forma till biffar.
Stek i 3-4 minuter per sida.

Servera med kokt potatis, brunsås och rårörda lingon/lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar