måndag 8 november 2010

Myrnas thaikyckling

Min farbrors fru bjöd min mamma på denna rätten för många år sedan. Mamma fick receptet som hon sedan lämnade över till mig. Tyvärr anser min mamma sig för feg för att prova nya recept och kör på i gamla hjulspår. Jag har försökt få henne att läsa min blogg och leta efter recept som hon kanske vill testa. Men hon vill inte ens veta webbadressen till min blogg. 
Jag har svårt att förstå denna rädsla för matlagning. Det måste gå in i en slentrian och bli tråkigt om man bara lagar samma rätt hela tiden. Mina barn är snarare tvärtom. De vill ibland att jag lagar samma rätt och det gör jag. Vissa recept återkommer man till mer än en gång. Men att hela tiden laga samma mat med samma kryddning verkar för mig väldigt tråkigt.
Att testa nya recept behöver inte innebära att du ska köpa massa konstiga kryddor och ingredienser som du sedan inte använder utan kastar. Leta efter recept som innehåller just de kryddorna eller ingredienserna. Och återkom till dem. 




1 kg kyckling fileér
4 dl cream fraiche
3 dl vispgrädde
1/2 dl soya
1/2 dl sweet chili sås

Dela, om du vill, kycklingen i mindre bitar.
Lägg i ugnsfast form.
Rör ihop cream fraiche, vispgrädde, soya och chili såsen i en skål och häll det över kycklingen.
Sätt in i ugn 175 grader i 1 1/2 timme.

Servera med potatis eller ris och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar