torsdag 18 november 2010

Senapsgriljerad falukorv med potatismos

Gårdagens kycklingsallad gick inte riktigt hem hos familjen. Flickorna åt men grabben vägrade. Som tur var hade jag inte lagt i all kyckling i salladen och sparat lite quinoa vid sidan om. Det blev väldigt mycket quinoa enligt receptet. Hälften hade räckt gott och väl.
Nu har vi testat det och jag kommer inte att göra likadan kycklingsallad igen.

Idag står det senapsgriljerad falukorv och potatismos på menyn. Det kommer gå hem hos barnen. De älskar falukorv.
Falukorv är underskattat. Det finns bra falukorv och det finns dålig. Som i allt annat. Man kan göra väldigt mycket med falukorv. Men som sagt idag blir det enkelt. En senapsgriljering. Det är samma griljering som man kan använda till julskinka. Nu har vi inte julmat hos mig men receptet är detsamma.

Senapsblandning:
2 ägg
4 msk fransk senap (alternativ 2 msk vanlig senap och 2 msk fransk senap)
2 msk socker
1 dl ströbröd

Jag skär skåror i falukorven. Grillar i ugnen 220 grader ca 10 minuter. Smetar på senapsblandningen. Sedan in i ugnen igen ca 15 minuter.

Till det serverar jag potatismos, ugnsstekta honungsrotsaker och finstrimlad rödkål.


Jag lät bli att griljera all korven eftersom jag har vissa i familjen som inte gillar senap.


2 kommentarer:

  1. Senapsblandningen blev väldigt lös. Skulle kanske bara varit ägg gulor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här 13 år senare kommer jag inte ihåg hur jag gjorde men brukar skriva exakt som jag gjort. Skulle något behöva ändras så skriver jag det eller uppdaterar receptet. Kanske var mina ägg mindre. Hoppas att du kunde äta maten ändå.

      Radera