måndag 1 november 2010

Ostpaj med lufttorkad skinka

Ostpaj hör verkligen inte bara hemma på sommaren eller som tillbehör till kräftorna. Det är gott att äta en ostpaj även på hösten. Antingen som ensamrätt eller med god skinka eller korv som tillbehör.

3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
3 ägg
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm peppar
150 - 200 g smakrik ost (jag köpte Karise extra lagrad Havarti denna gången)

Hacka samman mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Jag kör allt snabbt i min köksmaskin.
Låt vila ca 30 minuter i kylskåp.
Tryck ut degen i en pajform. Nagga botten med en gaffel.
Förgrädda pajskalet ca 10 min. i 200 grader. 
Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar. Riv osten och tillsätt den och blanda väl.
Häll fyllningen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen ca 25 min.

Servera med lufttorkad skinka typ Westfalenskinka  och en grönsallad. Kan rekommenderad Schächter Knochenschinken som finns att köpa på bland annat Maxi Stormarknad. Väldigt god och ett överkommligt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar