onsdag 17 november 2010

Kycklingsallad

Min familj är van vid att jag serverar nya maträtter men det finns saker som gubben har svårt för. Quinoa är en sådan sak.
Men när jag såg detta receptet i en kvällstidning för några veckor sedan fastnade jag ordentligt. Det har fått ligga till sig och nu tycker jag att jag har hittat rätt dag att servera denna kycklingsallad.
Jag har förvarnat gubben och gillar han det inte så säger han till. Det vet jag.

5 dl quinoa tricolore
4 kycklingfiléer
2 msk flytande honung
havssalt
2 mellanstora morötter
2 dl rödkål
1 äpple
4 nävar babyspenat
4 msk rostade pumpakärnor
1 1/2 dl färska blåbär

Dressing:
2 msk tamarisoja
4 msk ingefära (tog 2 tsk av torkad pulver krydda. Min ingfära hade skrumpnat ihop.)
1 apelsin skal och saft
3 tsk sesamolja
1 vitlöksklyfta finhackad
1/2 rödlök finhackad
2 msk honung

Koka quinoa enligt anvisningen på förpackningen. Spola den kall i en sil och låt rinna av ordentligt.

Strimla kycklingen och fräs dem genomstekta.
Vänd runt med honung och havsalt och låt honungen karamellisera. Akta så att det inte bränns. Rör hela tiden. Låt svalna.

Skala och strimla morot, riv kål, skiva äpple och skölj skotten och spenaten.

Blanda i en bunke.

Rör ihop alla ingredienserna till dressingen.Smaka av och blanda sedan ihop dressingen med quinoa.

Vänd ner grönsakerna i quinoan och sist kycklingen.

Lägg upp på stort uppläggningsfat och toppa med rostade pumpakärnor och blåbär.

Servera med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar